Tekst towarzyszący wystawie ĆŚŚŚ, Jarosław Hulbój i Bartosz Mucha (Galeria Jedna Druga w Szczecinie, 07.09.2018)


Max Weber określił nasz nowoczesny świat jako „odczarowany”. Wszystko w nim zostało przeorane przez pług niestrudzonej myśli ludzkiej. Potok wody przestał być specyficznym sposobem życia bóstw wodnych. Świat został zracjonalizowany i uporządkowany, poddany zasadom pragmatyki i funkcjonalności. Jedna kropla toczy się po innej kropli. To wszystko. W takim dorosłym świecie monotonia i nuda nie są już tylko jakimś nawiedzającym nastrojem, ale niezbywalnym ontologicznym statusem. Cofnąć się do „złotego wieku”, powrócić do „genialnej epoki”, zwinąć się w kłębek i zamieszkać w świecie intensywnie! Oto marzenie dorosłego człowieka. Tylko jeszcze w umyśle dziecka wszystkie przeżycia zachowują bezpośredniość i żywiołowość. Tu świat nadal jest ogromny i tajemniczy, nieprzewidywalny i brzemienny w możliwości. Czas i przestrzeń rozciągają się, robiąc miejsce dla wielości znaczeń, a przedmioty fluktuują, za nic sobie mając zasady logicznego rozumu. „Geniusz to jest dzieciństwo odnalezione świadomie” – powiada Baudelaire. Bruno Schulz: „Moim ideałem jest <dojrzeć> do dzieciństwa”. Być może prapoczątki sztuki znajdują się w dziecięcym pokoju, a twórczość jest nieustannym komentarzem do tego jednego wersetu, który został na tym wczesnym etapie człowiekowi zadany. Wszelkie nasze miejsca byłyby wówczas wariacjami na to miejsce pierwotne, które skrywa się w domowych norkach i kątach, w których niegdyś wygodnie zwijaliśmy się w kłębek. Tak zdają się też myśleć Jarosław Hulbój i Bartosz Mucha. W dadaistycznych gestach sprzeciwu powołują do istnienia przedmioty wyrwane monotonni i nudzie, uwolnione od fiksacji funkcjonalności, ktorych możliwości uobecniania się wyznaczone są przez pierwsze przeddyskursywne dziecięce doświadczenia. Mucha wytwarza przedmioty nowe, Hulbój dekonstruuje te, które już istnieją. Dzięki ich realizacjom materia uniezależnia się od pragmatyki codziennego życia i odzyskuje swój auratyczny wymiar.


Jarosław Hulbój - ukończył Liceum Sztuk Plastycznych im. A. Kenara w Zakopanem i Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Używa obiektu, dźwięku, fotografii, wideo, performansu. Bywa także kuratorem. Łączy techniki rzemieślnicze i metodologie badawcze współczesnego dizajnu.

Bartosz Mucha - ukończył ASP w Krakowie i ESAG w Paryżu. Projektant 2 i 3 D, twórca instalacji i krótkich form wideo. W ramach projektu The POOR Life  stworzył kilkadziesiąt prototypów przedmiotów codziennego użytku. Prowadzi paraarchitektoniczną działalność Pararch, której celem jest eksplorowanie problemu domu, schronu i noclegu. Swoje projekty wytwarza i dystrybuuje pod nazwą Poorex.